Ooppera ja sen tähdet

Yksi arvostetuimmista kulttuurimuodoista ympäri maailman on ooppera. Vuosisatainen taidemuoto on pitänyt paikkansa klassisen musiikin saralla, mutta myös saanut uusia kannattajia, kun viihdemaailman tähdet aina silloin tällöin kokeilevat taitojaan kuuluisien aarioiden kanssa.

Britain’s Got Talent ohjelman vuonna 2007 voittanut Paul Potts lauloi klassisen Puccinin Nessun Dorman saaden puolet Euroopasta kyyneleiden partaalle. Viihdeohjelma teki oopperasta hetkellisesti suositun, ja luultavasti myös osa yleisöstä tutustui oopperaan ensimmäistä kertaa.

Oopperalla on aina ollut omat supertähtensä, ja oopperadiivojen maine on herättänyt yhtä paljon huomiota estradin ulkopuolella kuin sen päällä. Karita Mattila on Suomen oma diiva, jonka kansainvälistä uraa on saanut seurata lehdistöstä jo muutamia kymmeniä vuosia. Martti Talvela ja Soile Isokoski ovat myös osaltaan levittäneet kotimaista oopperaosaamista kansainvälisille areenoille.

Savonlinnan Oopperajuhlat ovat osaltaan nostaneet suomalaisen oopperan mainetta maailmalla. Meillä järjestetään myös kansainvälisesti korkeatasoisia laulukilpailuja, kuten Mirjam Helin tai uutuutena Irma Rewell laulukilpailu, jonka tuottaa Vaasan Ooppera. Uusia nousevia kykyjä oopperan alalla osataan arvostaa Suomessa.

Oopperan lyhyt historia

Taidemuotona ooppera on useita vuosisatoja vanha. Italiasta barokin aikakaudella alkunsa saanut ooppera on läpikäynyt monia uudistuksia sitten 1500-luvun. Tosin vasta 1647 sana ooppera esiintyi ensimmäistä kertaa musiikin libretossa. Koreat esiintymisasut ja mahtavat lavasteet ovat kuuluneet oopperaan alusta alkaen, ja hyvin nopeasti myös sopraanojen asema diivoina otti paikkansa.

1700-luvulla Wienissä oopperaa muokattiin yhteiskunnallisesti moraalisempaan suuntaan, ja yleisölle haluttiin antaa oppitunteja musiikin säestyksellä. Samanaikaisesti Italiassa esiteltiin kaksi täysin vastakkaista oopperan tyylisuuntaa, koominen ooppera ja opera seria, joka oli hyvinkin traaginen hengeltään.

Luonnollisesti Ranskassa, Saksassa ja Englannissa kehiteltiin samanaikaisesti omia oopperasuuntia, mutta niiden kaikkien perustana oli italialainen oopperan. Itävallan lahja oopperamaailmalle oli kuitenkin Wolfgang Amadeus Mozart, jota ei ainoastaan pidetty nerona jo elinaikanaan vaan hänen on sanottu nostaneen oopperan uudelle tasolle muokaten sen henkilöhahmoja kompleksisempaan suuntaan ja kehittäneen monimuotoisia melodioita, joita ei aikaisemmin oltu oopperassa kuultu.

1800-luku oli oopperan kulta-aikaa, ja se levisi myös Atlantin yli Amerikkaan. Nationalismi ilmeni myös oopperassa, ja esimerkiksi Richard Wagner etsi inspiraationsa saksalaisista kansantaruista. Oopperaa kevyempi operetti sai myös alkunsa tällä vuosisadalla.

1900-luvulla ooppera kehittyi eri maissa enemmän säveltäjävetoisesti. Muotokieli ei enää ollut yhtenäinen, vaan individualistisesti säveltäjillä oli valittavanaan vuosisatojen muokkaamia erityyppisiä librettoja, joista hakea inspiraatiota. Joonas Kokkonen ja Aulis Sallinen nostivat suomalaisen oopperan mainetta niin sanotuilla karvalakkioopperoillaan Punainen Viiva ja Viimeiset Kiusaukset.

Kuuluisia sopraanoja ja tenoreja

Oopperadiivoja on ollut oopperan synnystä alkaen. Sopraanot ovat niittäneet mainetta ja kunniaa vuosisatoja, ja temperamenttinen käyttäytyminen on kuulunut ammatin osaksi ja hyväksytty sen sivutuotteena. Tenorilaulajat ovat keränneet vielä laajempia fanijoukkoja, ja loppuunmyydyt areenat ovat tuoneet aariat uusien katsojien ihailtaviksi.

Maria Callas on ja pysyy historian kuuluisimpana sopraanona. Ei välttämättä teknisesti lahjakkain tai kaikkien korvaa miellyttävä, mutta kiistatta puhutuin diiva, jonka ura jäi valitettavan lyhyeksi. Callaksen intensiteetti ja roolihahmoihin paneutuminen toi ylenkatsotunkin oopperan uusille ulottuvuuksille.

Karita Mattilaa pidetään myös sopraanojen kärkinimenä. Suomalaisen rooleihini heittäytymistä ihaillaan ympäri maailmaa, ja hän onkin esiintynyt useimmissa merkittävissä oopperataloissa, kuten New Yorkissa, Lontoossa ja Wienissä. Hän aloitti puhtaasti Mozartin sopraanona, mutta on sittemmin siirtynyt myös esittämään muun muassa Wagneria.

Tenoreista ylivoimaisesti tunnetuin on Luciano Pavarotti, vaikkakin Placido Domingo on hyvin samalla viivalla. Itse asiassa Pavarottista ei tee kuuluisaa pelkästään taiteilijan ääni, joka uran loppuvaiheessa oli murtumispisteessä, vain Domingon ja Jose Carreraksen kanssa yhdessä tehdyt konsertit ja levytykset. Kolmena tenorina tunnettu trio valloitti uusia oopperan ystäviä ympäri maailmaa.