Uudistuneet klassisen musiikin festivaalit

Suomessa järjestetään satoja erilaisia, tyylisiä ja kokoisia festivaaleja ympäri vuoden. Eri taiteen alat ovat laajasti edustettuina, ja klassisen musiikin ystäviä hemmotellaan laajalla tarjonnalla. Jotkut klassisen musiikin festivaalit keskittyvät pelkästään konsettitarjontaan, mutta yhä enenevässä määrin erilaiset luennot, seminaarit ja mestarikurssit kasvattavat suosiotaan.

Yleensä klassisen musiikin festivaaleille pyritään saamaan sekä kotimaisia että ulkomaisia huippuesiintyjiä. Luennoijat ovat myöskin alansa parhaita, ja taiteelliset johtajat raudanlujia ammattilaisia. Useilla festivaaleilla on takanaan kymmenien vuosien menestyksekäs historia, ja yleisömäärien perusteella suosio tulee jatkumaan vielä pitkään.

Monilla festivaaleilla on ilmaistapahtumia, ja sekä lapset että nuoret on otettu huomioon ohjelmistoa suunnitellessa. Usein pyritään yhdistämään erilaisia musiikin lajeja ja hakemaan uusia ulottuvuuksia perinteiseen klassiseen musiikkiin ja sen esittämiseen. Poikkitaiteellisuus ja nykymusiikki kohtaavat sulassa sovussa kamarimusiikin kanssa, ja modernit kombinaatiot luovat ennenkuulemattomia ja näkemättömiä kokonaisuuksia.

Esiintymispaikkoina klassisen musiikin festivaaleilla saattaa olla mitä tahansa aina kirkosta kotiin ja kadulle. Vuodenajat luonnollisesti vaikuttavat siihen, missä esiinnytään, mutta siirtymä saleista vähemmän virallisiin paikkoihin tuntuu tuovan klassista musiikkia lähemmäs tavallista kuuntelijaa.

Luentoja, seminaareja ja mestarikursseja

Vaikka musiikki näyttelee pääosaa, on festivaalitarjontaan lisätty luentoja, seminaareja ja erityyppisiä työpajoja. Usein aiheet ovat luonnollisesti klassisen musiikin ympärillä pyöriviä, mutta yhteiskunnallisiakin teemoja on otettu mukaan joissain tilaisuuksissa. Toisaalta joillakin klassisen musiikin festivaaleilla on eri teemoja vuosittain, ja luentojen aiheet saattavat pyöriä näiden aiheiden ympärillä.

Esimerkkeinä viime vuosien seminaareista ja luennoista voidaan ottaa vaikkapa Urkuyö ja Aaria festivaalin yleisöseminaari, jossa Jari Sinkkonen ja Mari Tervaniemi keskustelivat musiikin osuudesta lapsen älylliseen ja henkiseen kehitykseen sekä musiikilliseen lahjakkuuteen. Luonnollisesti tilaisuudessa oli myös esiintyjiä, muun muassa seminaarin luonteen mukaisesti Espoon musiikkiopiston kuoro.

Ruma Festivo on luentosarjallaan vuonna 2018 ottanut tiiviisti kantaa päivänpolttamiin ja hiema tulenarkoihin keskustelunaiheisiin. Festivaalin ohjelmistossa oli mukana esitelmä pakolaisten herättämistä tunteista sekä paneelikeskustelu konflikteista, jotka johtavat sotaan tai sisällissotaan. 35-vuotisjuhliaan viettänyt kamarimusiikin festivaali halusi herättää keskustelua ajankohtaisista aiheista, ja kuinka kaikki loppupeleissä ovat samassa veneessä.

Mestarikursseja järjestetään useilla klassisen musiikin festivaaleilla. Opettajina on ammattimuusikoita, ja yleensä kurssit keskittyvät tietyn instrumentin ympärille. Ennakkoilmoittautumisten perusteella maksullisille kursseille valitaan osanosanottajat usein jo kuukausia etukäteen. Mestarikurssin lopuksi opiskelijat esiintyvät konsertissa, joka melkeinpä aina on ilmainen yleisölle.

Vaskisoittimista urkumusiikkiin ja oopperaan

Klassisen musiikin kirjo on laaja, ja jotkut festivaalit ovat erikoistuneet tiettyyn segmenttiin kuten puupuhaltimiin tai kamarimusiikkiin. Erottuakseen muista festivaaleista, on ohjelmistoa yleensä laajennettu teeman ympärillä hyvinkin poikkitaiteelliseen suuntaan. Tanssi, kuvataide tai runonlausunta kohtaavat vanhoja ja uudempia sävellyksiä, ja muodostavat mielenkiintoisia taidekokemuksia.

Lieksan Vaskiviikko kertoo jo nimellään mihin soitinryhmään festivaali on erikoistunut, ja useista muistakin voi päätellä pääteeman jo festivaalin nimeä katsomalla. Usein ohjelmistoon on löydetty uusia soitannollisia kollaboraatioita Apocalyptican henkeen, kuten virsien soittaminen saksofoneilla tai pop-musiikin tulkitseminen uruilla.

Oopperalle on olemassa omat festivaalinsa, mutta toki klassisen musiikin tapahtumassa oopperaakin kuullaan. Liedit ovat luonnollisesti kauniita, mutta mikään ei vedä vertoja kunnon aarialle. Joroisten Musiikkipäivillä oopperan esittäminen on viety pisimmälle, siellä järjestetään Oopperakaraoken Suomenmestaruuden finaali.

Jos perinteisesti on nähty, että klassinen musiikki on vain alaan vihkiytyneille ja elitistisille piireille, yrittävät nykypäivän festivaalijärjestäjät murtaa tätä käsitystä uusilla ideoilla. Klassisen musiikin festivaalit ovat ottaneet avosylin vastaan muitakin musiikkigenrejä, ja toivottavat tervetulleiksi melkeinpä kaikki taiteenlajit.

Epäsovinnaiset esiintymispaikat ja klassisen musiikin tuominen suuren yleisön ulottuville vaikkapa katukonserteilla on osaltaan poistamassa myyttiä paremman väen riennoista. Covent Gardenin soittajien jalanjäljissä suomalaisetkin ovat huomanneet, että klassinen musiikki voi olla myös iloista viihdettä.