Selkäkipujen hoitotapoja

Selkäkipujen hoitotapoja

Selkäkivut ovat nykyaikamme vitsaus – ympäri maailmaa on havaittavissa, että selkäkivut ja selkäsairaudet alkavat yleistyä valtavalla vauhdilla. Yksi syy lienee se, että ihmiset eivät enää liiku ja tee työtä samalla tavalla kuin ennen; toimisto- ja muut istumatyöt saavat aikaan sen, että ihmiset vain tosiaan istuvat paikallaan päivästä toiseen. Sama jatkuu monesti kotona: sohvan uumeniin on niin helppo heittäytyä. Muita yksittäisiä tekijöitä voivat olla vaikka ylipaino tai jopa tupakointi.

Tutkimusten mukaan myös Suomessa selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut, ja esimerkiksi jo kahdeksan vuotta sitten yli 2,1 miljoonaa sairauslomapäivää johtui pelkästään selkäongelmista. Tänä päivänä luku on varmasti jo suurempi. Mutta mitä tehdä asian eteen, ja kuinka hoitaa ja helpottaa selkäkipuja? On olemassa aika monia kotikonsteja kivun helpottamiseen, ja niitä tarkastelemmekin tässä kirjoituksessa. On kuitenkin hyvin tärkeä ottaa huomioon, että aina kotikonstit eivät todellakaan riitä, ja on syytä lähteä lääkäriin pikaisesti, jos tietynlaisia vaarallisia oireita ilmenee. Tällaisia ovat muun muassa pidätyskyvyttömyys, se että jaloista häviää tunto tai voimat, kipu on sietämätön tai siihen liittyy kuumetta, ja se että kipua edeltää jonkinlainen tapaturma. Mutta jos selkäkipu ei ole tämän kaltaista, voi sitä yrittää helpottaa joillakin hyviksi havaituilla menetelmillä.

Alaselkäkivun helpottaminen

Alaselkäkivut ovat verraten yleisiä, ja niitä esiintyy myös usein teini-ikäisillä. Äkillinen alaselkäkipu on useimmiten sellaista, että kipu ja haitta alkavat lievittyä jo kuukauden kuluttua sen alkamisesta; mutta kuukausikin voi tuntua pitkältä ajalta kärvistellä tämän asian kanssa. Muutamalla vinkillä toipumista voi auttaa. Ensinnäkin, ei kannata jämähtää vuoteen omaksi, vaan jatkaa päivittäisiä, tavanomaisia toimia, ja harrastaa kävelemistä tai muuta kepeää liikuntaa. Mahdollinen kipulääkitys kannattaa arvioituttaa lääkärillä yksilöllisesti itselle sopivaksi – monesti parasetamoli on riittävä, ja joskus taas tulehduskipulääke voi auttaa paremmin. Paikallinen lämpöhoito voi vähentää kipua lyhytaikaisesti: kipukohtaan voidaan laittaa ohjeiden mukaan lämmitetty lämpöpakkaus tai kaurapussi. Kivun äkillisessä vaiheessa voi kokeilla myös kylmäpakkausta. Esimerkiksi ihan tavallinen pakastevihannespussi asetettuna kipukohtaan voi auttaa; pitää vain muistaa laittaa pyyhe kylmäpakkauksen ja ihon väliin. Tämän hoidon voi toistaa useamman kerran päivässä.

Venytysliikkeet ja rentoutus

Jos selkäkipujen taustalla on esimerkiksi noidannuoli, lihasjumi tai venähdys, ovat erilaiset täsmäliikkeet erinomainen lääke kipuihin. Monesti ne auttavat alaselkää rentoutumaan ja näin kiputilat laukeamaan. Muutama perusasia ennen venyttelyjen aloittamista kannattaa ottaa huomioon: venyttelyn ei pitäisi aiheuttaa lisää kipuja eli ei pidä pakottaa kehoansa mihinkään, venytyksiin tulisi siirtyä lempeästi välttäen äkkinäisiä liikkeitä, ja venytyksissä pysytään kolmisenkymmentä sekuntia, hengittäen rauhallisesti.

Venytysliikkeet ja rentoutus

Ensimmäisessä venyttelyssä mennään lattialle tai alustalle selinmakuulle, vedetään polvet rintaa vasten, ja ikäänkuin halataan käsillä polvia. Asennossa voi olla joko paikoillaan, tai keinutella rauhallisesti vartaloa. Tämä liike tuo tilaa selkärankaan ja lievittää jännitystiloja. Toisessa liikkeessä autetaan kireitä takareisiä venymään niin etteivät ne rajoita lantion liikettä: selinmakuulla koukistetaan toinen jalka siten, että jalkapohja pidetään kiinni lattiassa. Toinen jalka nostetaan ylös, otetaan käsillä kiinni reiden takaa ja venytetään kevyesti; kun jalka on palautettu rauhallisesti takaisin, toistetaan venytys toiseen jalkaan.

Seuraavaksi venytellään piriformis-lihasta, joka on eräs syvistä pakaralihaksista, ja jonka jumit voivat aiheuttaa iskiashermokipua. Selinmakuulla ollessa koukistetaan molemmat jalat siten, että jalkapohjat ovat kiinni lattiassa, ja tuodaan vasemman jalan nilkka oikean jalan polven päälle. Seuraavaksi tartutaan oikean jalan polvitaipeesta kiinni, ja vedetään kevyesti jalkoja rintaa kohti: tämän pitäisi tuntua venytyksenä pakarassa. Toistetaan venytys oikealle jalalle. Kaikkien näiden venytysten jälkeen on hyvä rentouttaa koko keho vaikkapa lapsen lepoasennolla, jossa asetutaan konttausasentoon, annetaan ylävartalon levätä jalkojen päällä, ja liu’utetaan käsivarret eteenpäin. Toivotaan, että nämä vinkit auttavat selkäkipujen kanssa kamppailevia rentoutumaan.